Titanic!!!

Hej!
Alla har säkert sett Titanic filmen.
Här kommer mycket fakta ifrån Titanic:

Om skeppet [redigera]

Titanic var sin tids största mekaniska konstruktion, med längden 269,68 m, bredden 28,2 m och höjden 53 m — lika högt som ett tiovåningshus. Fartyget framfördes med 898 besättningsmän och hade plats för 3300 passagerare.

Titanic var ett av tre passagerarfartyg av Olympic-klassen som det brittiska rederiet White Star Line lät bygga i början av 1900-talet för att möta konkurrensen från rederiet Cunard. De andra två var Olympic (1910) och Britannic (1914). Skeppen byggdes på Harland & Wolffs varv i Belfast.

Bakgrund [redigera]

Titanic förbereds för sjösättning 1911.

Påbörjandet av Titanics konstruktion började redan ta fart i mitten av 1870-talet. En av de ledande personerna bakom detta projekt var den kanadensiska affärsmannen William James Pirrie. Vid 27 års ålder blev han delägare till skeppsvarvet och ingenjörsfirman Harland & Wolff. Detta företag skulle under de följande 50 åren bli världsledande inom skeppsvarvs industrin och även så småningom bli födelseplatsen för Titanic. År 1907 förde William fram en idé om att bygga tre gigantiska atlantfartyg. Detta projekt skulle ske tillsammans med skeppsrederiet White Star Line. Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet så var emigrationen från europa till andra sidan atlanten väldigt kraftig, och därför var efterfrågan på välrustade transportfartyg mycket stor. Detta gjorde att allt fler rederier växte fram samtidigt som konkurrensen ökade. När rederiet White Star Line år 1867 köptes upp av den skottska affärsmannen Thomas Henry Ismay så skedde en totalförändring inom båtproduktionen, då man gick ifrån segeldrivna fartyg till att tillverka moderna ångfartyg. Denna förändring visade sig vara en lyckosam investering för White Star Line.

Men allt mer in på 1900-talet så hårdnade konkurenssen och ledningen för The White Star Line insåg snabbt att de behövde bygga fartyg som var både större och snabbare för att hänga med i utvecklingen. Thomas Ismays son Joseph Bruce Ismay blev direktör för The White Star Line när fadern dog 1899. Bruce kom att tillsammans med den amerikanska bankiren J.P.Morgan och William Pirrie nu att förbereda bygget av de tre enorma atlantångarna. Dessa fartyg skulle vara de ledande och mäktigaste fartygen som världen aldrig tidigare hade skådat.[1]

Om jungfruresan [redigera]

Kapten Edward John Smith

Fartygets hemmahamn var Liverpool. Men dess första resa med betalande passagerare var avsedd att gå från Southampton via Queenstown (nuvarande Cobh) på Irland, och Cherbourg i Frankrike till destinationsorten New York - dit fartyget alltså inte nådde.

Det har ibland påståtts att Titanic var ute efter att sätta nytt rekord för överfarten till New York, men detta är inte sant.[2] Det var helt enkelt inte möjligt för detta stora fartyg. Däremot står det utom all tvivel att Titanic hade för hög fart i det område av isberg som hon färdades.[3]

Katastrofen [redigera]

RMS Titanic hamnade den 14 april 1912 klockan 23.40 (tid ombord) i sjönöd efter att hon gått på ett Isberg cirka 600 NM sydost om Newfoundland. Fartyget började sända SOS, CQD och Carpahtia svarade och började sätta kurs mot olycksplatsen. Trots att sammanstötningen med isberget varit förhållandevis lätt, närmast som en touch i samband med en undanmanöver, på order av förstestyrman William McMaster Murdoch för att undvika olyckan, började Titanic snabbt ta in vatten. Enligt beräkningar skulle fartyget klara att få fyra av de vattentäta sektionerna i fören vattenfyllda. Kollisionen medförde att fem sektioner revs upp vilket fick till följd att fören började gå ner och vatten rann över skotten. De 2 207 ombordvarande började evakueras från fartyget. Antalet livbåtar var otillräckligt och när evakueringen började var det svårt att få folk i båtarna eftersom många inte uppfattade katastrofläget. Halvfyllda livbåtar firades ner i vattnet. Fartyget sjönk med fören neråt den 15 april 1912 klockan 02.20 (tid ombord). Genom att ångpannorna hölls igång in i det sista fungerade elbelysningen tills bara 3 minuter före slutet.

Skådespelerskan Dorothy Gibson överlevde förlisningen och medverkade strax därefter i den första filmen om händelsen.

Totalt omkom 1 522 personer, varav ca 200 besättningsmän. Många miste livet i det iskalla vattnet och de överlevande räddades ombord på det tillskyndande fartyget Carpathia. Ombord fanns 123 svenskar, varav 89 miste livet. Katastrofen vållade stor uppståndelse i Europa och USA, inte minst för att en del kända personer omkom (bland annat John Jacob Astor IV, en mycket rik affärsman, och Isidor Straus, ägare av Macy's), och på den höga dödssiffran, som berodde på att skeppet endast hade livbåtar för drygt hälften av passagerarna. Det ansågs att ett osänkbart fartyg inte behövde fler och reglerna krävde inte ens så många. Bland de räddade fanns rederiet White Star Lines verkställande direktör Joseph Bruce Ismay, som lyckades komma i en av de sista livbåtarna. En annan förstaklasspassagerare som överlevde var skådespelerskan Dorothy Gibson som strax därefter spelade huvudrollen i den första filmen om händelsen.

En betydligt större andel av passagerare från första klass överlevde jämfört med andra- och i synnerhet tredjeklasspassagerare, samt besättningsmän. Och eftersom man tillämpade regeln "kvinnor och barn först" var det mycket få män som överlevde.[4]

Efter katastrofen [redigera]

Många frågor har ställts om Titanic. Än idag fascinerar katastrofen. Det kommer regelbundet nya filmer eller dokumentärer om händelsen och böckerna som har skrivits om Titanic kan räknas i hundratal.

Vraket lokaliserades den 1 september 1985 av en amerikansk-fransk expedition, ledd av dr Robert Ballard från Woods Hole Oceanografic Institute. Det hittades nere på 3 800 meters djup, 41°43′55″N 49°56′45″V, 600 NM sydost om Newfoundland. Skeppet hade vid förlisningen brutits sönder i två delar, vilka ligger på botten med ungefär 500-600 meters avstånd, separerade av sönderslitna vrakdelar. Stäven är djupt nedborrade i bottenslammet och hålen i skrovet från isberget syns inte. / 41.73194, -49.94583 (Titanics vrak)

I maj 2006 dog Lillian Gertrud Asplund, som var den sista överlevande med minnen från katastrofen. Hon var fem år gammal när Titanic sjönk. Den 31 maj 2009 dog Millvina Dean, den allra sista överlevaren, som dock bara var 2 månader vid förlisningen.

Titanics specifikationer [redigera]

Titanic strax före avresan.
  • Kapacitet: 3 547 passagerare, och 898 i besättning
  • Längd: 269,8 meter
  • Bredd: 28,2 meter
  • Deplacement: 47 072 ton
  • Däck: 10. 8 för passagerare
  • Maskineri: Två trippelexpansionsångmaskiner och en långsamtgående ångturbin på sammanlagt ca 50 000 hkr drivande tre propelleraxlar
  • Propellrar: 3 st, varav den mellersta (turbindrivna) satt framför rodret, vilket kan ha varit en bidragande faktor till katastrofen. Den mellersta propellern stannade nämligen när man slog back och därmed minskade rodrets effektivitet. (Vid upptäckten av isberget rakt förut lär order om full dikt styrbord och full back ha givits)
  • Hastighet: 20 knop, som högst 24 knop
  • Bränsleåtgång: Runt 825 ton kol per dag
  • Livbåtar: 20, varav 4 hopfällbara och 16 i trä
  • Livbåtarnas kapacitet: 1186 passagerare
  • Livbojar: 499 stycken
  • Flytvästar: 3560 stycken
  • Antal propellrar: 1 fyrblads i mitten och 1 treblads på varje sida
  • Antal skorstenar: 3 äkta + 1 falsk, den längst akterut fanns bara för att imponera
  • Hemmahamn: Liverpool

Tidslinje [redigera]

En livbåt sedd från Carpathia
Titanic liggande på botten av Nordatlanten

10 april 1912: Kl. 12.00 Lämnar Titanic Southampton. Kl. 19.00 Anländer till Cherbourg för att ta upp passagerare. Kl. 21.00 Avgår från Cherbourg till Queenstown.

11 april 1912: Kl. 12.30 Anländer till Queenstown för att ta passagerare och post. En besättningsman rymmer. Kl. 14.00 Avgår från Queenstown till New York med förand 1316 passagerare och 901 besättningsmän.

14 april 1912: Kl. 21.00 Uppmanar utkiken i mastkorgen att se upp för is. Kl. 23.00 Californian varnar för is men avbryts innan hon rapporterat läget. Kl. 23.40 Titanic kolliderar med isberget.

15 april 1912: Kl. 0.05 Order ges att avtäcka båtarna. Order till beättning och passagerare att samlas vid livbåtarna. Kl. 0.15 Första trådlösa nödsignalerna. Kl. 0.45 Första livbåten, nr 7, firas. Kl. 02.05 Sista livbåten, den hopfällbara D, firas. Kl. 02.18 Ljusen slocknar. Kl. 02.20 Titanic går under. Kl. 04.10 Första båten, nr 2, tas upp av Carpathia. Kl. 08.30 Sista båten, nr 12, tas upp. Kl. 08.50 Carpahia styr mot New York med 705 överlevande.[5]


Här kommer lite blider ifrån filmen:































//tjej1


Kommentarer
Postat av: Det du!

Vilket bra inlägg!

2009-12-04 @ 17:21:43
Postat av: jag är tjej1! jag heter Camilla!

jag har inte berättat det för men jag är tjej1 och i verkilghetne heter jag camilla

2009-12-24 @ 22:22:42
Postat av: tjej2

de gör du inte!

2010-01-17 @ 10:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0